Betegtájékoztató

Végbélen Keresztül Végzett Ultrahang Vizsgálat és Prosztata Biopszia

Mit foglal magában ez a beavatkozás?

A beavatkozás során az orvos az ultrahang fejet a végbélnyíláson keresztül vezeti be és megvizsgálja a prosztatát. Ha biopszia vétel is szükséges akkor egy tűt vezet a vizsgáló a prosztata állományába (általában 10 és 18 alkalommal) és szövetmintákat távolít el a speciális tű segítségével.

Milyen alternatív eljárások léteznek a prosztata biopszia helyett?

A PSA szint rendszeres ellenőrzése de biopszia nélkül.

Létezik MRI vezérelt prosztata biopszia, de csak többszörösen negatív szövettani eredményt hozó hagyományos végbélen keresztül vezetett ultrahang vezérelt prosztata biopszia után jön számításba.

Létezik gáton keresztül végzett, szintén ultrahang vezérelt biopszia (template biopszia), szintén csak többszörösen negatív eredménnyel járó hagyományos mintavétel után indikált elvégezni a találati arány növelése érdekében. A beavatkozás altatást igényel.

Szaturációs biopszia(kiterjesztett biopszia), ilyenkor a prosztata állományának olyan részeiből is veszünk mintát, ahol a daganat kialakulásának esélye az átlagostól jóval kisebb. Általában ezt altatásban végezzük és minimum 2 negatív szövettani eredménnyel záruló hagyományos biopszia után lehet elvégezni. Ilyenkor minimum 18 vagy több mintát veszünk szintén végbélen keresztül.

Mire számíthatok a beavatkozás előtt?

A prosztata ultrahangos vizsgálata, biopsziája általában helyi érzéstelenítésben, ambuláns ellátás keretei között történik, vagyis a beteg a vizsgálat napján érkezik és várhatólag távozik is az egészségügyi intézményből. Ebben az esetben a beteg ehet, ihat megszorítás nélkül az előjegyzett időpontja előtt és már közvetlenül a vizsgálat után is.

Ha a beavatkozást az orvos altatásban tervezi kivitelezni, akkor még a felvétele előtt vizsgálatokat szükséges végezni. Ilyenkor a beteg vér-, mellkas Röntgen vizsgálaton, altató orvosi kivizsgáláson vesz részt, hogy felbecsüljük az általános egészségi állapotát és szükség esetén speciális teszteket végezzünk. Felvétel előtt a beteg orrából tenyésztést is veszünk, hogy kizárjuk az MRSA jelenlétét. Ez egy veszélyes baktérium, mely jelenléte gyógyszeres kezelést tesz szükségessé, még a beavatkozás előtt, annak érdekében, hogy megszüntessük a fertőzést, és így megkíméljük a kórházat/kórházban lévő betegeket az előbb említett baktérium átfertőződésétől.

Ha a beteg véralvadás gátlót szed (Pl. Syncumar, Plavix, Astrix, Aspirin Protect, stb.) akkor kötelező erről a kezelőorvost tájékoztatni, mert ez esetben szükség lehet a gyógyszer szedését felfüggeszteni a biopszia előtt, annak érdekében, hogy a súlyosabb vérzéseket megelőzzünk.

Miután az orvos megkérdezte, hogy a beteg milyen gyógyszerekkel szemben mutat allergiás reakciót, általában felír egy antibiotikumot (Pl. Ciprofloxacin 500 mg), hogy megelőzze a fertőzéseket mintavétel során. Lehetőség van a gyulladások hatékony kivédésére közvetlenül a mintavétel előtt adott vénás antibiotikummal, melyet tablettás antibiotikus kúra követ néhány napig.

Közvetlenül a biopszia előtt az orvos meg fogja kérni a beteget, hogy a műtét specifikus beleegyező nyilatkozatot kitölteni szíveskedjék.

Mi történik a beavatkozás során?

Ha a beavatkozás helyi érzéstelenítésben történik, akkor a betegnek át kell öltöznie egy kórházi hálóingbe és meg fogják arra kérni, hogy feküdjön le a vizsgáló asztalra, forduljon a bal oldalára és húzza fel a térdét a mellkasához. Az orvos meg fogja vizsgálni ujjal a végbélnyíláson keresztül (rectalis vizsgálat) mielőtt bevezetné az ultrahang vizsgáló fejet. A műszer hüvelykujj vastag és körülbelül 15 cm hosszú. A beavatkozás átlagosan 10 percet vesz igénybe és a beteg az eszköz mozgását érezheti a végbélen belül.

A vizsgálat elején a beteg helyi érzéstelenítőt kap a prosztata köré egy vékony tűvel Lidocain 1% érzéstelenítő használatával. Általában 2 különböző helyre kell szúrni az érzéstelenítőszert, ezért a beteg 2 éles szúrást érezhet a beavatkozás kezdetekor. Amíg a fájdalomcsillapító kifejti maximális hatását, addig az orvos a vizsgáló fej mozgatásával megméri a prosztata nagyságát és átvizsgálja állományát. Szükség esetén felvételeket is készít dokumentáció céljából. A minták levétele úgy történik, hogy az orvos egy biopsziás pisztolyt használ, mely egy vékony tűt vezet be nagy sebességgel a prosztata állományának azon részébe, ahova az orvos az ultrahang segítségével irányítja, majd 1 kb. 2 cm hosszú 1 mm széles szövethengert vág ki és távolít el. A pisztoly, működés közben, éles kattanó hangot ad, mely minden egyes mintavételnél megismétlődik. Átlagosan a beavatkozás során 12 mintát veszünk, de ez 10 és 18 között változhat. A beteg a mintavételek során már éles fájdalmat nem érez, csak tompa nyomkodást. Ha mégis a fájdalom jelentkezni, akkor lehetőség van az érzéstelenítő injekció ismétlésére.

Mi történik közvetlenül a beavatkozás után?

Ha csak ultrahang vizsgálat történik annak nincs semmilyen szövődménye. Az orvos bevezeti az ultrahang vizsgáló fejet, megméri a prosztatát, áttekinti állományát, majd az eszközt eltávolítja. Ha mintavétel is történik akkor a vér megjelenése a vizeletben ( a vér enyhén pirosra festi a vizeletet) nagyon gyakori 2-3 napig mintavétel után. Ez könnyedén feltisztul, ha a beteg fokozza a folyadék bevitelt, ilyenkor sürgős orvosi beavatkozásra nincs szükség. Vérzés származhat a végbélnyíláson keresztül egy rövid ideig, és az ondó is elszíneződhet 4-6 heti időtartamra.

A beteg beavatkozás után folytatja a már megkezdett antibiotikus kúrát még 3 napig, vagy a vénás injekció után elkezdi, és 3 napig szedi a gyógyszert.

Az átlagos ápolási idő kevesebb, mint 1 nap, ha a beavatkozás helyi érzéstelenítésben történik, és 1 nap, ha altatásban.

Gyakori szövődmények (>10%)

• vér a vizeletben (haematuria)
  • vér az ondó váladékba (haemospermia)
  • vér a székletben
  • húgyúti fertőzés
  • prosztata területéről származó érzékenység, fájdalom
  • alvadék a vizeletben, mely vizelet elakadáshoz vezet (2%)

Ritkább szövődmények (10% és 2% között)

• szepszis (fertőzés a véráramban), osztályos felvétel tesz szükségessé (2%)
  • súlyos fokú vérzés, mely osztályos felvétel tesz szükségessé( 1%)

Egészen ritka szövődmény (<2%)

• Vizelet rekedés

Kórházban szerzett infekciók

• MRSA
  • Clostridium difficile bélfertőzés
  • MRSA fertőzés a vérben (extrém ritka)

A kórházban szerzett fertőzések aránya növekszik súlyos betegségekben szenvedő betegeknél, ha a beteg szervezetében hosszan tartóan műanyag cső, kanül, kathéter található, hosszantartó kórházi tartózkodás, többszörös kórházi felvétel esetén.

Kik végzik el ezt a beavatkozást?

Urológus szakorvosok 1 szakasszisztens jelenlétében, vagy urológus gyakornok (még szakvizsgával nem rendelkező orvos) szakorvos jelenlétében.

Mennyi ilyen beavatkozás történek a Jósa András Oktatókórház Urológiai Osztályán évente?

Évente 300-400 betegnél végezzük el a prosztata biopsziát.

Mire számíthatok otthon?

• Az orvos a betegét informálja, hogy mennyi időbe kerül a felépülés. Átlagos esetben ez 1-2 nap
  • Az orvos a betegét informálja, mikor térhet vissza dolgozni, mikortól vezethet autót, sportolhat és folytathat házaséletet.
  • Az orvos a betegét tájékoztatja arról, hogy mit kell tennie, ha szövődményt észlel (belázasodik, hidegrázása jelentkezik, vérzik, vizelete elakad). Általában a beteg fordulhat háziorvosához, ügyeleti időben sürgősségi osztályon kérhet ellátást.
  • Az orvos a betegnek kb. 2 héttel a mintavétel után előjegyzést/időpontot ad kontroll vizsgálatra, amikor is a beteget a szövettani eredményről tájékoztatja.

Fontos betartani!

Érdemes otthon tartózkodni, pihenni a biopszia utáni 24-48 óráig

Érdemes 2x több folyadékot inni, mint általában

Kerülni a veszélyes, megterhelő fizikai aktivitást, sportot néhány napig

Házas élettől tartózkodni az első 3 napban

A felírt antibiotikumot szükséges pontosan szedni 3 napig

Használjon egyszerű fájdalomcsillapító tablettákat betegtájékoztatóján megjelölt dózisban, amennyiben enyhe fájdalmat érez a prosztata területén.